Svenska Futsalligan får egen logotyp
Den nyligen startade Svenska Futsalligan (SFL) får för första gången en egen logotype och ett eget typsnitt. Allt för att ge ligan en ännu tydligare egen identitet.
– Det här är ytterligare ett steg framåt i futsalens utveckling, säger Lasse Ternström, Ligaansvarig Svenska Futsalligan på Svensk Elitfotboll.
Ligans grafiska profil är utvecklad i samarbete med designbyrån Silver och har som ambition att ännu tydligare visa på sporten futsal och ligans självständighet
– Futsal kännetecknas av frihet, attityd och teknik. En sport som vill ta för sig och utmana. I arbetet med att ta fram den visuella identiteten är det detta som väglett oss. Svenska Futsalligan har fått en identitet som har självförtroende och inte ber om ursäkt, vi är supernöjda, säger Calle Stjerna, Varumärkesansvarig på Svensk Elitfotboll.
– Ligans representanter och övriga intressenter har stöttat mig i detta arbetet vilket har varit av väldigt stor betydelse för logotypens utformning. Nu kan vi paketera vår produkt på ett helt annat sätt och verkligen vara en egen liga, säger Lasse Ternström.
SFL har professionaliserats rejält under de senaste månaderna. Under hösten 2017 beslutade Svensk Elitfotbolls medlemmar att man ville samarbeta med Svenska Futsalligan (SFL). Futsalklubbarna samlades därefter i Jönköping för ett möte där det ett historiskt beslut i svensk futsal togs, att Svensk Elitfotboll (SEF) och SFL ”aktivt och gemensamt skall samverka för att utveckla Svenska Futsalligan”.
Därefter har SFL förändrats. Ligan spelas i år för första gången som en enda liga istället för två divisioner, och där slutspelet slopas och vinnaren efter säsongens alla dubbelmöten står som mästare. Tidigare i höst presenterades SFL:s egna hemsida, svenskafutsalligan.se, och sedan hakade Discovery på och meddelade att de tv-sänder tio matcher under säsongen. Samtliga klubbar i ligan fick också inför säsongsstart relevant utbildning om matcharrangemang och säkerhet samt antimatchfixning av representanter från Svensk Elitfotboll.